| ||
![]() |
2017-02-10 Slussens bussterminal – attraktivitet för resenärerna viktigastDen nya trafikplatsen Slussen är beslutad och håller på att byggas. Och till nya Slussen har beslutats att en bussterminal ska anordnas för alla de bussar som kommer österifrån in till Stockholms centrum från stora delar av Nacka och Värmdö kommuner. Den bussterminal som finns idag håller inte hög kvalitet för resenärerna. En bättre bussterminal är angelägen. Det första förslaget till en bussterminal insprängd i Katarinaberget blev underkänd av miljööverdomstolen. Den fyllde inte miljökraven, men den fyllde inte heller resenärskraven. Det nya förslag som nu har utarbetats skiljer sig inte så mycket från det första försöket. Kanske allra intressantast är att hela planen bygger på att en provisorisk bussterminal först planeras på kajen, en terminal som kommer att vara den praktiska verkligheten för resenärerna omkring femton år framåt. Den bussterminalen är den som i själva verket har de största möjligheterna att bli både attraktiv och miljöacceptabel. Dessutom kommer en permanent bussterminal på kajen mellan berget och Saltsjön att kunna bli långt attraktivare i många avseenden. Vidare kommer den att kunna bespara samhället de mycket stora kostnader och tekniska problem som en insprängd bussterminal kommer att medföra. Genom att se till att den provisoriska bussterminalen får en god kvalitet så erhålls flexibilitet för framtiden – i motsats till ett beslut om att bygga en terminal inne i berget med alla de konsekvenser det för med sig. Varför anses det att bussterminalen ska ligga i berget? Jo för att planerna är att bygga stora hus på kajen. Detta måste anses ytterst tveksamt på denna plats som utgör en av Stockholmarnas bästa utsiktsplatser. Den ytan bör inte förbehållas några fastighetsägare utan den ytan bör ägnas åt att göra kollektivtrafiken attraktiv. Genom att placera bussterminalen permanent på den ytan kommer kollektivtrafiken att prioriteras. Kollektivtrafiken ska inte grävas ned och gömmas undan. Kollektivtrafiken ska göras attraktiv – och dit hör definitivt bussterminalens miljöupplevelser.
Sedan kan man ställa sig frågan varför det över huvud taget betraktas som självklart att all kollektivtrafik ska ske med bussar, som ska ha sin ändhållplats med byten vid Slussen. För resenärerna är det ännu bättre att slippa byten, vilket blir fallet om några av de tunga busslinjerna från Nacka-Värmdö kan, tillsammans med Saltsjöbanan, trafikeras som modern spårväg. Saltsjöbanan och tvärspårvägen är tänkta att föras till Slussen, och med ett par tunga busslinjer i innerstan trafikerade med spårvagn kan spårvagnar gå vidare från Slussen mot Kungsholmen eller mot Sergels torg eller Odenplan. Då skulle bytena kunna elimineras helt, vilket skulle vara det allra bästa för resenärerna. Men med ett bergrum binds mycket stora belopp i en undermålig lösning. Flexibilitet är bättre.
|