| ||
![]() |
2010-08-22 Spårvägslinje 7 till Sergels torgMed tal av SLs vd Göran Gunnarsson, av finansborgarrådet Sten Nordin och av landstingsrådet Christer G Wennerholm, tillika ordförande i SL, invigdes SLs nya Cityspårvägslinje 7 under lördagen. På eftermiddagen fick allmänheten prova att åka med de nybyggda spårvagnarna, som är av samma typ som de som just levereras inte bara till Stockholm utan också till Norrköping och Frankfurt am Main. En ny byteshållplats har nu inrättats vid Kungsträdgården, där både bussarna på Kungsträdgårdsgatan och bussar och spårvagnar på Hamngatan stannar. Däremot stannar 7-an inte vid Norrmalmstorg utan går direkt mellan Nybroplan och Kungsträdgården. Sluthållplatsen tills vidare är vid Sergels torg, under Malmskillnadsgatans viadukt, vilket gör att gångväg blir kort mellan tunnelbanan och spårvägshållplatsen. Spårvagnarna skyltas "7 Sergels torg T-Centralen". I nästa etapp kommer linjen att gå vidare till Centralen och till Fridhemsplan och de nya bostadsområdena på nordvästra Kungsholmen. Spårväg City planeras även i sin östra ände gå vidare från Djurgårdsbron till den nya bebyggelsen i Värtan, den s k Norra Djurgårdsstaden. spårväg City planeras gå till Ropsten där den koommer att knytas samman med Lidingöbanan som nu också upprustas.
De nya spårvagnarna har fått en trist svart färg med gula ränder. Det uppges vara resultatet av en omröstning på nätet där allmänheten haft tre egendomliga förslag att välja på. Man kan hoppas att spårvagnarna i framtiden kan få en gladare och tydligare färg, till exempel lika som spårvagnarna på Tvärspårvägslinjen 22 och på Lidingöbanan 21. Även den klargula färgen som de från Norrköping lånade vagnarna hade en glad färg. Att SL nu till att börja med använder inlånade spårvagnar beror på att leveranstiden för de nybeställda vagnarna var lite för lång. De kommer att levereras under det kommande året och ersätta dem som nu rullar. |