| ||
![]() |
2009-09-30 Spårvägsbyggen i StockholmUnder september har två beslut tagits rörande spårvägsutbyggnader i Stockholm. Det första gällde första etappen i Tvärspårväg City, som är omvandlingen av Djurgårdslinjen till en modern spårväg tvärs genom Stockholms city från Nordvästra Kungsholmen via Centralen, Sergelstorg och Norrmalmstorg till Värtan. Den första etappen består av linjeförlängningen från Norrmalmstorg till Sergels Torg (Malmskillnadsgatan) Den sträckan ska byggas under hösten 2009 och våren 2010 och börja trafikeras i augusti 2010. Denna första etapp ger ett riktigt bra byte från tunnelbanan för resenärer till de stora besöksattraktionerna på Djurgården. Från tunnelbanan går man bara tvärs över Sergels Torg till uppgången vid Gallerian och SE-Banken. Överfulla bussar har gjort att resor till Djurgården fått dålig kvalitet för resenärerna. Turistmålen på Djurgården är Sveriges största besöksmål, och det betyder mycket både för stockholmare och för tillresta både från övriga Sverige och från andra länder. Överenskommelse om byggstarten träffades mellan Stockholms stad och landstinget. Nästa etapp blir fortsättningen förbi Centralen och via Fleminggatan till Fridhemsplan och Lindhagensgatan till Nordvästra Kungsholmen.
Den kommer att gå en tunnel norrut från Alvik, på en bro över Lillsjöån, genom Ulvsunda industriområde, över Bällstabro och på den stora gatan Landsvägen i Sundbyberg. Sedan går den vidare på en viadukt över Västeråsbanan och söder om Solna Business Park, fortsätter på Frösundaleden förbi Råsunda fotbollsstadiion och Solna centrum och till slut genom en tunnel till strax söder om Solna station.
|