| ||
![]() |
2009-08-19 Göteborgsregionen planerar trängselavgifter som finansiering för kollektivtrafikinvesteringarEnligt en utredning inom regionen Västra Götaland står det klart att trängelsavgifter bör användas för att finansiera Västlänken liksom Marieholmstunneln. Investeringarna uppgår till 30 miljarder, varav staten kan förväntas bidra med hälften. Banverket och vägverket föreslår att det regionala bidraget bör tas ut av dem som rör sig i regionen. En trängelsavgift, utan närmare redovisad utformning, kan ge tolv av de femton miljarderna och skapa den lösning som gör att den nödvändiga investeringen kommer till stånd. Trängselavgiften kan tidigast införas 2011. Ytterligare förbättringar inom kollektivtrafiken i göteborgsregionen ska också rymmas. Göteborgregionens dagliga pendlare reser endast till 19 procent kollektivt, medan Stockholmsregionen har 40 procent. De högre siffror som ibland redovisas för Stockholm är inte totalsiffror utan endast vissa infarter mellan vissa klockslag, alltså en missvisande siffra. Jan Hallberg (m), ordförande i Göteborgsregionens kommunalförbund, ser trängselavigfterna som den enda möjligheten att kunna genomföra de stora projekten. Men utformning och placering är ännu oklara frågor.
|