| ||
![]() |
2009-07-10 Garantier vid förseningar – nya regler gör det både bättre och sämreTrafikföretagens garantier om ersättningar vid förseningar kommer att förändras från en tidpunkt under hösten. Det hänger samman med att EU har beslutat att det ska finnas garantier för alla tågbolag i hela EU. I Sverige har det skilt avsevärt mellan olika tågbolag, och i andra länder är det likadant. De nya reglerna är minimiregler, och ett tågbolag kan mycket väl ha generösare regler än minimikraven, som träder i kraft den 3 december. De regler som nu träder i kraft gäller resor med tåg i hela EU. Nästa år beräknas motsvarande regler för bussresor och båtresor börja gälla. Tanken är att reglerna inte ska skilja sig åt mellan olika färdmedel. SJ AB har hittills haft regler som inneburit att förseningar ersatts med tillgodokvitton på upp till hela biljettens belopp. Däremot har man inte lämnat några pengar tillbaka, endast tillgodkvitton. Dessa tillgodokvitton har endast gällt för en ny resa, och om den resan varit billigare har ingen mellanskillnad betalats ut. SJ ABs tillgodokvitton har endast gällt i ett år, sedan har de blivit värdelösa. En stor del av de tillgodokvitton som SJ AB lämnat ut har aldrig lösts in. EU-reglerna innebär att en resenär som ska ha ersättning ska kunna få den i kontanter. Därför har SJ AB beslutat att ändra sina ersättningsregler så att hela biljettbeloppet inte ska betalas ut ens i de sämsta fallen. SJ ABs nominella ersättningsnivå sänks alltså. Andra tågbolag som inte har haft samma regler som SJ AB kommer i gengäld att få tillämpa de nya EU-reglerna. För resor med vissa bolag kommer därmed förbättrade regler att gälla. Att få kontanter iställer för tillgodkvitton hos SJ AB är också en förbättring.
|